Dankzij de samenwerking tussen de huisarts, de betrokken zorgverleners en de patiënt wordt er een behandelplan opgesteld en opgevolgd, met daarin doelstellingen op maat van de patiënt. Het zorgtraject kan worden aangeboden aan patiënten bij wie een post-Covid-19 is vastgesteld (12 weken na de 1ste symptomen van een acute infectie met Covid-19 en/of 12 weken na een positieve test met Covid-19).
Patiënten kunnen op die manier de nodige kinesitherapeutische, logopedische en/of psychologische zorg terugbetaald krijgen, zo nodig aangevuld met zorg door een diëtist en/of een ergotherapeut. De overeenkomst met de eerstelijnszorg en de verzekeringsinstellingen voor de post-Covid-19-zorg loopt vanaf 1 juli 2022 voor 1 jaar.
De huisarts bepaalt de zorgnood samen met de patiënt. Naar aanleiding hiervan beslist de huisarts welke disciplines worden voorgeschreven. Er zijn twee mogelijke zorgtrajecten mogelijk:
Patiënten betalen niets voor post-Covid-19-zorg binnen deze zorgtrajecten: er is geen remgeld of supplement mogelijk.
Het zorgtraject wordt regelmatig geëvalueerd en bijgesteld waar nodig. Het loopt 6 maanden. Indien nodig kan dit eenmalig worden verlengd of kan er worden doorverwezen naar meer gespecialiseerde zorg.
De huisarts stelt de diagnose Post-Covid-19 en stelt het behandelplan op in samenspraak met de andere zorgverleners en de patiënt.
Het zorgtraject start op de datum van de eerste raadpleging bij de huisarts na vaststelling van de diagnose. De huisarts attesteert de pseudocode 400013 ‘zorgtraject Post-COVID-19’ samen met deze raadpleging.
Hieronder vind je een overzicht van de nomenclatuurnummers die zorgverleners in het kader van dit traject kunnen gebruiken, van deelname aan multidisciplinair overleg tot individuele onderzoeken. Al deze codes zijn beschikbaar in ons programma easyTar. Klik op de afbeelding voor een gedetailleerd overzicht.
Wil jij zorgverleners elke dag met een lach te woord staan en hen ondersteunen bij problemen? Dan kan jij wel eens de geknipte persoon zijn om ons customer service team te vervoegen!
Lees meerSommige patiënten kunnen voortaan thuiszorg krijgen die voorheen enkel mogelijk was in het ziekenhuis. Dit thuishospitalisatie voor oncologie of antibioticatherapie gebeurt onder strikte voorwaarden en onder toezicht van de arts in het ziekenhuis.
Lees meerDankzij dit model halen huisartsen onder andere meer inkomen uit vaste vergoedingen per patiënt. Ontdek hier wat de New Deal voor jouw praktijk betekent.
Lees meerOm de vijf jaar verkiezen de Belgische artsen hun vertegenwoordigers voor de overlegorganen in de gezondheidszorg. Tot 26 juni middernacht kunnen ruim 50.000 artsen hun stem uitsluitend elektronisch uitbrengen.
Lees meerVanaf 1 juli moeten alle ondernemingen hun klanten ten minste één elektronisch betaalmiddel aanbieden, naast de mogelijkheid om contant te betalen. Deze verplichting geldt ook voor de gezondheidszorg.
Lees meer